W dniu 17 listopada 2023 roku weszło w życie nowe Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej. Zmiany dotyczą minimalnych wymagań wobec stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe. Zmiany obejmują ergonomię stanowiska pracy oraz jego definicję. Rozszerzeniu uległo także pojęcie pracownika. Pracodawcy muszą wdrożyć zmiany w ciągu pół roku od wejścia w życie Rozporządzenia.
Rozporządzenie otwiera punkt pierwszy:
1.1. “Wyposażenie stanowiska pracy oraz sposób rozmieszczenia elementów tego wyposażenia nie może powodować podczas pracy nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i (lub) wzroku oraz być źródłem zagrożeń dla pracownika” – cytat z Rozporządzenia.
W dalszej treści Rozporządzenia wskazano, jak powinno być zorganizowane stanowisko pracy w biurze, aby było bezpieczne i ergonomiczne.
Podstawową kwestią jest biurko. Powinno być solidne, wyposażone w duży blat zapewniający swobodę ruchów oraz naturalną pozycję. Rozporządzenie nie narzuca rodzaju biurka, a jedynie cechy, które musi spełniać, aby w rozumieniu prawa było ergonomiczne.
4.1 Konstrukcja stołu powinna umożliwiać ergonomiczne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury, w szczególności powinna zapewniać:
a) wystarczającą powierzchnię, gwarantującą łatwe posługiwanie się elementami wyposażenia stanowiska pracy i wykonywanie czynności związanych z pracą,
b) ustawienie klawiatury z zachowaniem takiej odległości od przedniej krawędzi stołu, która umożliwia podparcie dla rąk i przedramion z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem,
c) ustawienie elementów wyposażenia w odpowiedniej odległości od pracownika, bez konieczności przyjmowania wymuszonych pozycji.
4.2 Pracownik powinien mieć zapewnioną odpowiednią przestrzeń do umieszczenia nóg pod blatem stołu oraz do przyjęcia wygodnej pozycji i możliwości jej zmiany podczas pracy.
4.3 Powierzchnia blatu stołu powinna być matowa
Część o biurkach ma znaczenie, ponieważ zmiany, które mają być wprowadzone będą wymagały powierzchni na blacie. Rozporządzenie nakazuje, aby stanowisko było wyposażone w nowoczesne, sprawne monitory. Dotyczy to także użytkowników laptopów, które przez Rozporządzenie nie są traktowane jako sprzęty ergonomiczne i w określonych wypadkach wymagane jest podłączenie do nich monitora zewnętrznego.
Autor zwraca uwagę na konieczność odpowiedniego ustawienia ekranów, co na nieodpowiednim biurku jest niemożliwe ze względów przestrzennych. Odpowiednie ustawienie monitorów może wymagać zastosowania specjalnych uchwytów. Powierzchnia blatu ma znaczenie także w wypadku urządzeń peryferyjnych. Rozporządzenie wymaga, aby myszka i klawiatura były oddzielnymi urządzeniami – opis wskazuje na to, że mowa o sprzęcie sprawnym, o niezaburzonej estetyce i funkcjonalności. W praktyce – klawiatura ma mieć czytelne klawisze i matowy kolor.
Podsumowując tę część – ergonomiczne stanowisko powinno zawierać obszerny blat, na którym zmieści się monitor, klawiatura, myszka i pozostałe sprzęty używane na co dzień. Wszystko powinno być ustawione tak, aby pracownik przebywał w naturalnej pozycji.
Kolejnym ważnym elementem wyposażenia jest krzesło, które w rozporządzaniu zostało precyzyjnie opisane. Z punktu 5.1 wynika jakie funkcjonalności powinny mieć krzesła, na których siedzą pracownicy biurowi.
5.1. Krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno posiadać:
a) dostateczną stabilność przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,
b) regulację wysokości siedziska, regulację wysokości oparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, regulację kąta pochylenia oparcia oraz odpowiednie wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
c) wyprofilowanie siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i ud,
d) możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,
e) regulowane podłokietniki.
Kolejną ważną zmianą jest rozszerzenie pojęcia pracownik. Od teraz nowe zasady BHP dotyczą także praktykantów i stażystów.
Bardzo ważne są ergonomiczne warunki pracy. Pełną treść Rozporządzenia znajdziesz w załączniku pod postem.
Przy doborze wyposażenia weź pod uwagę funkcjonalne, trwałe i ergonomiczne meble biurowe Malow!